Aku pohon itu...

Posted by Posted by masasrar On 9:56 AM

Assalamualaikum...

Semoga para pengunjung setia blog aku ni sentiase sihat dan bahagia selalu.Ape yang buat aku terfikir untuk mencoret tentang nih? Nikmati setiap saat yang datang yangku rasakan terlalu singkat dan berharga.

Sejenak ingatanku melayang pada atuk tua yang menyorong basikal dalam sesak lelah nafasnya bersama membawa kelapa yang penuh diraga basikal tuanya.Memohon simpati mereka yang menanti giliran meniti ruang jalan.Tiada siapa yang sudi membeli kelapa yang turut merintih penat lelah tuannya.

Seringkali kepalaku berpusing merenung dan mentafsir kehidupan atuk tua itu di sebalik cermin bus .Ingin sekali aku mendekati dan menghulur semampuku.Diwajahnya terbayang keperitan hidup yang perlu diteruskan selagi hayat belum usai.Dimana agaknya anak - anak yang diberi makan pakai sedari kecil.

Terlupa mungkin pada ayah yang telah tua itu ,dalam menikmati kehidupan dan kekayaan dunia ..minda ku terdodoi dengan kisah Si Tanggang atau mungkin Sampai Syurga ..atau mungkin juga Hingga Hujung Nyawa yang seringkali mengalahkanku dalam menahan tangis dan deraian air mata sedarku.

Saat itu juga aku terbayang wajah ibu dan ayah yang kian dimamah usia...yang kini kian sering gering sakitnya.Sering kali wajah itu kurenung dalam selindung.Layanan mereka yang tidak pernah bosan pada kerenahku dan adik-adik , aduan abang dan sungutan kakak...Kukira kami cuba menjadi yang terbaik ..ya ..aku fikir.Tapi seringkali juga aku alpa pada pesanan dan balasan atas satu permintaan " Tolong kejap kak..." Kadangkala aku meninggikan suara tanpa sedar .

Mereka ayah ibu ku yang perlu kukenang jasanya selalu.Kadangkala aku lupa itu...Tika ini, saat ini..aku terfikir adakah aku juga akan jadi Si Tanggang yang lupa pada jasa ibu atau Nia yang lupa pada jasa ayah ?..Mereka bukan sejak kecil menjadi Tanggang.Mereka anak manis semasa kecilnya .Sentiasa membantu bila diminta atau tanpa minta bicara tolong dari ibu mereka meringankan beban tua itu.

Saat ini ku mohon agar Allah tidak menggolongkan aku antara anak-anak yang bersuara himar seperti dizaman Rasulullah dulu atau juga anak-anak yang jahil dalam mengenag jasa mereka atas bacaan Yaasin untuk menerangi kubur mereka apabila mereka tiada kelak.Kiriman doaku atau kiriman amal jariah untuk mereka itu.

Aku jadi kecut sendiri ..hatiku ini sering berkata " tunggu mas mak ye..tunggu mas ye bah .Tak lame lagi mas keje mas bagi seme yang abah dengan mak nak selagi mas mampu..aku berdoa untuk itu.Doaku juga agar aku tidak menjadi anak yang rewel sekali .Aku ingin menjadi anak manis yang sering membuat mereka tersenyum dan tersenyum...Tiada tangisan atau keluhan kerana aku.. aku pohon itu dalam setiap tadahan doaku. Sungguh aku pohon itu...

karangan laras sastera dari aku ..lahir dari hati kecilku yang begitu dalam sekali terusik pada jasa ibu ayah saat ni ...

0 comments

Post a Comment