Negaraku..

Posted by Posted by masasrar On 7:26 PM

Assalamualaikum...


Lagu Neragaku

Negaraku
Tanah tumpahnya darahku

Rakyat hidup
Bersatu dan maju

Rahmat bahagia
Tuhan kurniakan

Raja kita
selamat bertahta

Rahmat bahagia
Tuhan kurniakan

Raja kita
Selamat bertahta

Merenung politik Malaysia membuatkan aku terasa takut untuk melihat hari esok.Para pemimpin saling berbalah dan mencari salah.Isu Penghinaan sultan perak belum rede, dah timbul isu Karpal Singh dengan Pemuda UMNO pulak.Kekuatan kita dimana? kelemahan pulak di mana?Apa jaminan kita untuk terus berkuasa?

Hak pertuanan dah biasa dipersoalkan .Salah siape agaknye? orang Melayu yang katenye dah biase disuap jadikan kite bangse yang manje dan malas berusaha .Timbul isu ketidakadilan dan bile kaum lain bersuare kite yang mudah melatah ni terus berdemonstrasi .Salah ker? ..Hurm bagi aku, setiap sesuatu tu ade betul dan salah.Care kite menilai sesuatu situasi dan care kite menyelesaikan situasi tu perlu dilakukan secara rasional dan adil .Barula kekecohan tak timbul.Bile jadi seme kekecohan macam yang berlaku sekarang , semue orang akan tunjuk jari pade pemimpin yang katenye gagal memimpin negara.

Disuruh letak jawatan .Tepat ker macam tu?Kadang-kadang aku terfikir kite dikurniakan pemimpin yang berfikir melangkaui zaman .Dunia mengiktiraf dia ,ditawarkan menjadi penasihat negara JEPUN selepas bersara , malah otak dan care pemikirannye menjadi kajian .Tapi kenape permate tu kite tak gunekan ye?(dia -merujuk Tun Dr Mahathir Mohammad).Ego kali? atau takut muncul spekulasi jahat yang nak mengkucar kacirkan negara yang aman ni.WAl hal setiap saat kita disogokkan dengan spekulasi.Kebijaksanaan jer yang akan melindungi kite dari terpedaye.

Kekuatan kite satu, kelemahan kite jugak satu.PERPADUAN KAUM.Itu bagi pendapat akula sebab melalui perpaduanla jadikan kite hidup aman dalam perkongsian .Tapi, bile orang luar jentik jer isu perpaduan ni, rakyat mule melatah dan munculla semue kekalutan yang memeningkan kepala ni kan.

Bagi aku, manusia ni ade 5 jenis orang:

1.Orang yang hanya suke jadi pemerhati
2.Orang yang suke jadi penghasut
3.Orang yang suke bermuke-muke dan mencari peluang untuk menjatuhkan dan mendapat kebaikan dari kesusahan orang lain.
3.Orang yang suke mencari punce pergaduhan.
4.Orang yangberfungsi sebagai penenang

Dalam banyak -banyak ni, yang baik cume yang jadi penenang .Sebab die la yang akan maju memperjuangkan keadilan dan keamanan di barisan paling depan .Tak ramai yang nak jadi golongan ni.Sebab die la nanti yang akan di sanjung dan dikutuk .Setiap langkah menjanjikan ranjau.Seorang kawan pernah berkate " Kau Mas, kalau ko hidup dalam lingkungan satu masalah, jangan campur kalau kau rase tak mampu nak bantu selesaikan masalah tu.Berfungsilah sebagai dinding yang menghalang suara fitnah yang cume merosakkan " .Sampai sakarang aku ingat cakap die ni.Memang betul dan selalu mempengaruhi hidup aku ni.

Hurm...melihat pade semua kekalutan ni,sampai bile la agaknye kite mampu menyanyikan LAGU NEGARAKU dengan megah .Atau nanti satu saat , kite cume mampu melihat jalur gemilang tapi tak mampu lagi bersuara menyanyi kan lagu kemegahan sebab sekatan ...sekatan ...( ade sesuatu yang menyekat kerongkong , emosi perasaan dan rasional akal )

Teringat lagu ni

Anak Kecil Main Api
Terbakar Hatinya Yang Sepi
Airmata Darah Bercampur Keringat
Bumi Dipijak Milik Orang

Nenek Moyang Kaya Raya
Tergadai Seluruh Harta Benda
Akibat Sengketa Sesamalah
KitaCinta Lenyap Di Arus Zaman

Indahnya Bumi Kita Ini
Warisan Berkurun Lamanya
Hasil Mengalir Ke Tangan Yang Lain
Pribumi Merintih Sendiri

Masa Depan Sungguh Kelam
Kan Lenyap Peristiwa Semalam
Tertutuplah Hati Terkunci Mati
Maruah Pribumi Dah Hilang

Kini Kita Cuma Tinggal Kuasa
Yang Akan Menentukan Bangsa
Bersatulah Hati Bersama Berbakti
Pulih Kembali Harga Diri

Kita Sudah Tiada Masa Majulah
Dengan Gagah Perkasa
Jangan Terlalai Teruskan Usaha
Melayu Kan Gagah Di Nusantara 2x

Menyedarkan aku untuk rajin belajar dan jadi seorang yang peka pada kehidupan dan bijak atur langkah ..Semoga Allah berikan kite kekuatan untuk terus bersatu untuk satu sebab NEGARAKU

Semoga mimpi buruk takkan jadi kenyataan tetapi kita perlu sentiasa beringat .Teringat pesan

Hassan AL-Banna

" Sesungguhnya hari ini adalah mimpi kelmarin dan mimpi hari ini adalah hari esok "
jadi, fikir-fikirkan ...

0 comments

Post a Comment