Egoku yang termalu...

Posted by Posted by masasrar On 9:22 AM




Hari ni kelas habis awal.Tenag berjalan nak ke surau Zamrud aku terdengar orang panggil..owh..Miza:

Miza : Hai kak ...
Aku : Hai..Miza sorang jer?
Miza : Aah..
Aku : Pegi mane nih?
Miza : Pegi belajar mengaji dengan Ustazah Fatimah ..
Aku : Owh...bagus -bagus.( tersenyum dalam kagum...dalam tenag wajah dan bundar
mate die aku mengesan air mate yang berbaki...susah nak jumpe orang yang
nak belajar mengaji dalam kesibukan di Universiti ni.Tapi Miza ni memang
lain..dulu kat kolej die selalu suruh aku ajar die mengaji .Aku bukanlah
guru mengaji yang bagus pun ..tapi aku pasti Miza ni bukan lah bute huruf
Aliff..Baa ...Taa...cume bacaannye agak perlahan untuk menentukan
kebenaran setiap sebutan.Tapi takla perlahan sangat.Standard jer.Ape pun
ushe die untuk menyempurnakan bacaan dalam sebutan yang tepat dan bacaan
yang tertil buat aku terharu.Hilang ego aku sebagai kakak yang lebih tue ni.
Terase egonye aku dalam merasekan diri terlalu sempurne dan sombong dalam
menyebut kalimah-kalimah tuhan setiap kali isi Al-Quran itu menjadi sebutan
lidahku.Ampunkan aku dalam Kealpaan dan keegoanku itu tuhanku....aku anggap
ni sebagai teguran dari Allah untuk aku..sungguh sayang Allah pade aku yang
sungguh mudah terleke nih..terime kasih Ya Allah..terdetik nak bagi mak
cek bacaan aku yang dah lame dibace tanpe guru..)

Miza : Akak nak beli makanan ker?
Aku : Owh..tak lah akak nak beli kertas A4.K jumpe lagi bye...
Miza : Ok..bye kak ( terus berlalu ..)

terharu...

0 comments

Post a Comment