Seminggu yang berlalu

Posted by Posted by masasrar On 7:48 PM

Assalamualaikum...

Seminggu yang berlalu ..macam-macam berlaku sepanjang minggu ni.Hari -hari yang berlalu terasa begitu singkat.Setiap hari menuntut pengorbanan waktu rehat dan tidurku.Begitu juga dengan rakan -rakan seperjuangan .Penat cume Allah yang tau.Ape pun Alhamdulillah minggu yang paling menyeksakan sementara meniti waktu final exam yang tinggal tak sampai sebulan lagi ni dah berlalu .
Rumah tempat kitorang berlindung dari hujan dan panas selama lebih 8 bulan ni seolah tak berpenghuni.Rumput kat depan rumah dah memanjang merayu-rayu dipotong.Setiap malam menjanjikan sunyi sepi.Semua orang dalam rumah ni tertekan dengan jadual test dan presentation yang padat dalam gape yang singkat.Tapi itulah tuntukan belajar kan ?..semoga Allah membalas dengan ganjaran sewajarnya .
Menjelang final ni, aku mula runsing memikrkan carry mark tapi tanpa ragu, aku pasti Allah akan mentakdirkan yang terbaik untuk aku dan kawan-kawan..aku dah cube berikan yang terbaik yang selebihnya aku tawakkal jer...
Hari-hari yang berlalu di University :
Isnin
-Class CTU dimulai dengan presentatiaon dari group Apis dan Usop.Tentang kuda kepang agak menarik tajuk dorang hari tu.Di wajah dorang tergambar keletihan yang amat.Aku mula diusik rasa kasihan melebihi rasa kasihan pada kawan-kawan ku yanag lain termasuk diri aku sendiri.Aku respect dorang sebagai sahabat yan baik.
Oleh sebab group members dorang yang merangkap classmate aku jugak accident hari sabtu lepas, menjanjikan extra work untuk dorang.Menguruskan semua prosedure di hospital sementara menunggu keluarga Usop dari Johor sampai, selama tulah jugak dorang berulang alik ke hospital menjenguk Usop termasuk membawa classmate yang lain termasuk aku melawat Usop di hospital.
Itulah makna sebenar seorang sahabat kan?..sanggup membantu tika susah senang.Termasuk menanggung beban assignmnet yang terpakse dibahagi dua .Kasihan dorang..tapi tak per semoga diberi balasan setimpal dengan ape yang korang korbankan.Pada Usop, semoga cepat sembuh ye dan semoge dapat seat for the final exam yang tak sampai 4 minggu lagi same-same dengan kitorang.
-Test Channel Managemant ,aku dapat rasa aku perform better than the first test .Alhamdulillah.Tak sia-sia aku baca buku.
-Class Sales Managemant, diisi dengan simple quiz .Motivation theory..hati aku rase lebih confident untuk memilih Maslow theory .Mase berlalu pantas dan class berakhir lebih awal.Jumpe letcurer dan sedikit perbincangan tentang coming major presentation yang perlu dibentangkan isnin ni.
Selasa
-Jam lapan pagi lagi dah perah otak nak jawab soalan test Sales di LT 2.Soalan agak mencabar .Aku confident dengan jawapan aku bagi soalan 1 dan 3 tapi bukan soalan no 2.Ya Allah jauhilah aku dari rase was-was.Masalah exam aku yang paling susah nak di atasi adalah masalah was-was dan cuai..mintak-mintak tak berlaku kali ni.
-Class yang lain berlalau macam biase.Silibus Quantitative Managemant dah habis dan Channel Management pulak diisi dengan last individual presentation.Class diakhiri dengan pengumuman bahawa Cik Noraishah akan melangsungkan perkahwinan dengan jejaka pilihannya dari Melaka.Alhamdulillah terbina lagi satu masjid.Buat Cik Noraishah ,semoge berbahagia hingga ke akhirat.
Rabu
-Class BELL cume ade satu jer presentation dari group Ja .Dapat paper test last week .Dalam hati ,aku ucap Alhamdulillah ...terase hilang sekejap penat membace hehe.
- Class Macom tak banyak yang dibincangkan .Since silibus dah habis, presentation pun dah berjaya dihabiskan hari ni, kitorang pun diberi kebenaran balik awal..Akhir Class, semua tersenyum lege bila En Zainal cakap luse tak der class.Horey...ade jugak mase rehat.

-Class Internet Marketing pulak berjalan macam biase.Habiskan presentation web site .Calon paling bertuah untuk menutup tirai presentation ni adalah Sofea, Dila, Makwe and Ana.Sesi soal jawab menjadi lebih rancak dari hari-hari yang lain.Hari ni class terase lebih santai dari biase.Lebih banyak ketawa dari serius.
Terima kasih buat PM KAMEL yang dengan senang hatinya menangguhkan test dari hari kamis ke hari jumaat.Kasihan pada mereka yang ade sampai 3 test dalam satu hari bercampur dengan presentation lagi.Nasib baik aku dah lepas jadi aku tak kisah kalau test dicepatkan atau dilewatkan .

Khamis
-Memandangkan semalam PM KAMEL dah buat keputusan untuk menagguhkan test, jadi hari ni class Internet Marketing tak banyak nak dibuat .Cume check blog classmate yang lain yang belum sempat di periksa sebagi markah subjeck ni.Cabaran diberi untk cari PM KAMEL punye blog dan sebagai reward,10 % mark will be add to carry mark.Sape nak sahut cabaran nih?..kite tengok nanti.

-Berkejar jugak nak submit assignmnet Sales hari ni .Bukan per sebagai tambahan exercise since tak der class lagi lepas ni.Hari ni aku decided to stay until night kat U.Malam ni ade ceramah dari Ustaz Akil Hayy secara live sempene sambutan Hari Kegemilangan Islam.Tak nak lepaskan peluang..
-Sampai rumah dalam pukul 11 malam .Aku tak sedar pukul berape aku terlelap dengan baju yang tak bertukar sampai pagi..
Jumaat
-Bersiap lebih awal untuk ke University dan Alhamdulillah presentation BELL berjalan dengan baik.Group aku bentang research tentang Intertainment and Social Activity among Uitm Johor yang kitorag buat melalui questionnaire distribution to 50 respondent around Uitm Johor ni.Terima kasih buat semua yang terlibat.

-Test IM berlangsung selepas solat Jumaat.Rase boleh jawab tapi tak taula kan.Tengok result nanti .Semoga Jiddan.

Sabtu
-Hurm hari sabtu pun ader program kat University ( sedikit rungutan hehe..).Nasibla kitorang kene hadiri MODUL yang wajib dihadiri setiap sem sepanjang pengajian Degree ni.Dan berita baiknye ( baik ker ), kitorangla yang jadi experiment bagi first time modul ke 4 for the degree student.Before ni, sampai sem 3 jer perlu hadiri modul untuk degree student tapi tak pela kan..ader banyak yang aku dapat hari ni.

-Sedikit untuk dikongsi :
  • Fakta terbaru-Terdapat lebih 11 juta penganggur di USA sepanjang pagi sabtu ni

-100000 dicatatkan telah hilang pekerjaan di Malaysia selepas CNY.

( Kesan bagi krisis ekonomi dunia yang dicatatkan terburuk selepas perang Dunia ke 2.)

  • Berdasarkan kajian , jangka hayat lelaki adalah lebih singkat sebanyak 30% berbanding wanita kerana leteran wanita pada mereka ( sebagai wanita nak sokong ker nak bantah ni ?..teman pikirla sendiri)
  • Creating good mind seat by 8 ways:
  1. Be thankfull for just having a life
  2. Focus simply thing n life
  3. Try not to worry ( cool and steady in all condition)
  4. Show our love to other only then we will be love .( Love ..it is universal )
  5. Help others then we will be helped when we need it.
  6. Live for the moment ( appreciate all we have and do the best to get the best and be the best among the best)
  7. Appreciate what we gain .Only then we will be a thankfull person .Say Alhamdulillah and try not to be perfectionist ( there are nothing perfect in this world .Do what we can and the highers stage that can we achieved.Perfect that can we accept is perfect as a human which is full with weakness then we will not be stress on anything that we has done because of 'perfection expectation level which has not achieved'...cepat mati wei..
  8. See your challenge( good for our survival needed )
  • Perbezaan term between frog and elephant:

  • Frog - Punya kebolehan untuk hidup dalam dua alam dan sentiasa alert dengan persekitarannya.Elephant - Ade kisah tentang ni.Gajah yang sejak kecil diikat pada pohon yang besar dan kuat tak dapat melepaskan diri walau dengan usaha sekuat mana pun .Tetapi,apabila besar, kenapa walau diikat pada pohon yang kecil dan rapuh die tak boleh lepas jugak?.
  • Sebab, dia dah ade mind seat dimane, kalau kaki die diikat pada pohon kayu, die pasti takkan terlepas.Jadi massage yang nak disampailakan di sini,, gajah tak dapat nak bezekan perubahan yang dah berlaku disekelilingnye.
  • Die tak sedar bahawa, die telah membesar dan jauh lebih kuat dari pohon yang tersimpulnya tali ikatan pada kaki die tu .Cube keluar dari zon selesa dan jangan serik untuk mencube.

- Jadi kite nak jadi katak ke gajah?

Korang tentu faham maksud kisah ni kan?..pendapat aku, frong is better than elephant.Sebagai undergraduate kite kene sentiase peka pada informasi semasa.Keadaan dunia dan pasaran kerja yang pastinya menjadi hala tuju hidup kite selepas degree nanti kan?

..well important to realize hidup semakin mencabar dari segenap aspek..ingatan pada diri sendiri jugak..mampukah kite lalui semua ni? dapat kerje bagus, masa depan cerah dan boleh balas jase mak ayah dan semua orang yang berkorban untuk kite. So, I prefer to be human that have ability as frog but not elephant.

-Moral of the story : If you keep doing ,what you have always been doing but if you keep trying getting, you have always been what you getting.

  • Biasekan diri dengan SWOT ( Strenght , Weakness, Opportunity and Treat) ANALYSIS and remember something that opportunity and treat sometimes can lie .
  • Think of what you want to be, build yur competencies and start your carier point.


" Road to succes not straight.There s a curve called failure,light called enemies,dark called chance,confusion sped bump called friend and also caution called family"







4 comments

  1. pudding pie Said,

    salam,
    nak tanya, skrg dah sem bpe? amik course pe n kat mne??
    under fakulti pengurusan perniagaan kn??
    hehehe

    Posted on April 9, 2009 at 10:20 AM

     
  2. masasrar Said,

    Waalaikumsalam...
    Dah sem 4..ambik course marketing kat uitm johor..ye..under faculti perniagaan mane tau ..n puding dari mane plak?

    Posted on April 10, 2009 at 2:24 AM

     
  3. tomato Said,

    jap..rse ad slh sket ni..usop ngn apis??bkn ke present kuda kepang??? wayang kulit??? erm..mushkil d situ..

    Posted on April 17, 2009 at 12:21 AM

     
  4. masasrar Said,

    ye2..betul2..kuda kepang..maaf 2..tomato chan tq atas teguran anda

    Posted on April 19, 2009 at 6:45 AM

     

Post a Comment